Donateursvereniging

De Donateursvereniging was van 2003 tot 2006 een onafhankelijke en objectieve wegwijzer in de goede doelen wereld. Een soort ‘consumentenbond’ voor iedereen die aan goede doelen geeft. De vereniging pleitte o.a. voor een beter overzicht van goede doelen die in Nederland actief zijn. De organisatie bestaat niet meer, de beweging van kritische donateurs, gemotiveerde goede doelen en betrokken bedrijven leeft echter nog steeds.

Van 2003 – 2006 bracht de vereniging de Nederlandse goede doelen wereld in kaart, probeerde deze transparanter te maken en de communicatie tussen goede doelen en donateurs te verbeteren. Deze site bevat alle onderzoeken, aanbevelingen en tips. Hoewel de info uit 2006 komt, is 90% ervan nog steeds up to date en bruikbaar. Vooral de uitleg en tips zijn nog steeds nuttig. Alleen in de omschrijving van de branche zijn sommige aantallen veranderd en sommige termen (bijvoorbeeld de art. 24 status is nu een ANBI status). Disclaimer.

Vanwege de steeds weer terugkerende vragen zijn de onderzoeken, tips en antwoorden via dit archief weer beschikbaar gemaakt. Ik hoop dat goed en verstandig gebruik wordt gemaakt van deze schat aan informatie. Bronvermelding (www.donateursvereniging.nl) wordt op prijs gesteld bij gebruik van info van deze site.

Esther Jacobs, Februari 2014

Initiatiefnemer en bestuurslid van de (ex-)Donateursvereniging

Meer achtergrondinformatie over de goede doelen wereld en Esther’s persoonlijke ervaringen met Coins for Care en de Donateursvereniging vindt u in haar boek ‘Wat is jouw excuus?

“We make a living by what we get, but we make a life by what we give.” – WINSTON CHURCHILL